Sclerose og fysioterapi

Fysioterapi kan være afgørende for mange med sclerose

Sclerose er en sygdom, der rammer mange mennesker og som i høj grad er med til at forringe deres livskvalitet. Sclerose nedbryder dele af nervecellerne, fordi din krop angriber nervecellerne i dit centralnervesystem og derfor påvirkes nerverne i din hjerne, rygmarv og syn. Rehabilitering med fysioterapi kan derfor være en afgørende faktor for, at du som patient kan genvinde din funktionsevne og livskvalitet i forbindelse med sygdommen.

Sclerose og sygdommens symptomer

Sclerose er en sygdom, som findes i tre forskellige former: attakvis sclerose, primær progressiv sclerose og sekundær progressiv sclerose. Formerne for sclerose kan vise sig forskelligt hos patienten, men de forskellige typer har alligevel nogle overordnede generelle symptomer:

• Følelsesforstyrrelser
  • Synsproblemer
  • Balanceforstyrrelser
  • Nedsat muskelkraft
  • Lammelser
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær

Symptomerne kan forekomme i forskellig grad og varighed, da symptomet afhænger af, hvilken nervebane, som rammes i forbindelse med sygdommen. Ved mistanke om sclerose, er det vigtigt, at du kontakter din læge.

Sclerose og fysioterapi går hånd i hånd

Sclerose kan i høj grad påvirke centralnervesystemet og derfor kan rehabilitering have afgørende betydning for funktionsevne og livskvalitet i forbindelse med sygdommen. Fysioterapi under rehabiliteringen er især vigtig for, at der sættes fokus på din funktionsevne og hvordan denne kan forbedres gennem vejledning, øvelser og udstyr.

Rehabilitering og genoptræning i forbindelse med sclerose består ofte i:

• At træne muskelstyrke
  • At træne udholdenhed og balance
  • At udspænde nervevævet

Det er derfor ofte din funktionsevne, som der er behov for at sætte fokus på i forbindelse med fysioterapi mod sclerose, hvorfor der er en sammenhæng mellem sclerose og fysioterapi.

Sclerose fysioterapi - AlterG kan styrke din funktionsevne og livskvalitet

For at sætte fokus på genoptræning af muskelstyrke, udholdenhed og balance kan det være relevant at anvende et vægtaflastende træningsmetode. AlterG er et vægtaflastende genoptræningsredskab, som støtter og reducerer kropsvægten med op til 80 %. AlterG er en slags løbebånd, hvor der skabes en form for overtryk i en pose omkring løbebåndet, som skaber en vægtaflastende effekt, når du anvender maskinen. På den måde kan du smertefrit genoptræne din balance og gang og dermed opnå en bedre funktionsevne.

Find fysioterapeut nær dig her.

Du kan læse mere om AlterG som genoptræningsmetode her.

Du kan også se en video om, hvordan AlterG kan hjælpe scleroseramte.

Få professionel rådgivning om fysioterapi i forbindelse med sclerose

Hos Fysiodema rådgiver vi om og forhandler medicinsk udstyr til rehabilitering. Som eneforhandler af AlterG i Danmark er vi eksperter i, hvilke muligheder udstyret tilbyder og hvordan det benyttes korrekt. Vi står derfor altid klar til at rådgive omkring vores udstyr og metoder i forbindelse med netop din situation.

Du kan finde vores kontaktoplysninger her.